søndag den 13. juni 2010

Der findes også andre hobbies

Hvor utroligt det end lyder, så findes der andre hobbies end scrapbooking og hvad deraf følger af kort o.lign. En anden stor hobby som jeg har meget glæde af, er bolchekogning. Jeg startede for ca. 9 år siden og har på de 9 år kogt imellem 1½ og 2 tons. Bare rolig, vi har ikke spist dem allesammen selv. Langt størsteddelen er blevet solgt til glæde for mine kunder. Jeg har taget på julemarkeder rundt omkring, og kan huske en af de første gange, hvor jeg ikke kunne koge dem på stedet, men måtte koge dem hjemmefra. Der kogte jeg 53 kg. på 3 dage og mine arme og min ryg værkede i flere dage efter. Jeg har også prøvet at koge på markedet, hvilket var rigtig sjovt og rigtig mange fik tips og ideer til, hvordan de selv kunne komme igang. Så har jeg gæsteoptrådt på et bibliotek og på div. skoler rundt omkring, men nu er det for det meste eleverne på min egen skole der nyder glæde af det. Man kan komme på bolchekursus rundt omkring i landet hos de forskellige leverandører af bolcheråvarer, men disse halvdagskurser er som regel temmelig dyre. Støder jeg på nogen der kunne tænke sig at lære den meget enkle kunst, så plejer jeg gerne at sige: Kom hjem til mig, tag et par poser sukker med og så skal jeg nok vise dig hvordan du gør og hvordan du kommer nemmest igang. Og det skal aldrig koste dig andet end de par poser sukker. Det tilbud er der rigtig mange der har taget imod igennem årene, og så har vi en fornøjelig dag ud af det. Så skulle du have lyst, kan du jo altid give mig et praj og så finder vi nok ud af det også.

I torsdags skulle jeg lige koge lidt så jeg kunne lave et fint glas med blandede bolcher til Scrapfactorys åbningsreception, og nåede 10 forskellige slags i løbet af en eftermiddag. Der blev kogt:

  • Persisk Peber (X-tra hot peberlakrids)
  • Cherimoya (Jamaicaæble)
  • Granit (Lakrids, karamel og kaffe)
  • Kobberrør (Anis, eucalyptus, salmiak, menthol. Smager som Blå Ugler hvis I husker dem)
  • Rabarber (Dem I alle kender)
  • Althea
  • Kongen af Danmark
  • Pinacolada (Ananas, Rom, kokos)
  • Efter 8 (Pebermyntechokolade)
  • Kiwi
Og dem der ikke røg i det fine glas, er her vejet af i poser af 100 gr. til en flad 10'er og blandede poser af 250 gr. til 23,00 kr. Det har de kostet i 7 år, så der er ikke megen inflation her ;o)


2 kommentarer:

  1. Sidder jo her man mundvand og længes efter smagen af dine lækre bolcher... har godt nok spist en del af dem men alt for lang tid siden... og du er bare super god til at få dem til at smage af meget mere end man normalt smager... Knuzz

    SvarSlet
  2. UHMMMM.. Hvor bor du? Jeg kommer meget gerne forbi og prøver, selvom jeg tror det vil være en rigtig dårlig hobby for min badevægt, jeg ville nok æde det meste selv!! ;) De ser vildt lækre ud!

    SvarSlet